tisdag 13 december 2011

KULTURELLA VECKAN

Måndag: jag gick vilse i väst ("Vilse i väst", låter inte det som en boktitel?), men lyckades tillslut hitta rätt till Berlinische Galerie! Jag hade tur och råkade vara där den första måndagen i månaden, vilket, eftersom Berlinische Galerie kör med aktionen Happy Monday, betydde att inträdet var billigare än normalt. Nöjd plånbok! Det som lockade dit mig var utställningen med Friedrich Seidenstückers foton från Berlin från 1925 till slutet på femtiotalet, och jag blev inte besviken! Det var helt fantastiskt att se fotona, kompositionen, färgerna, och framför allt motiven! Att Seidenstücker valt att fånga de mest vardagliga moment - tre unga skolflickor som står vid sina cyklar och äter glass; en fullproppad Wannsee-strand; en kvinna i hatt och klackar som hoppar över en vattenpöl - gör det inte mindre fascinerande, utan det är i just detta som styrkan ligger - glimar från en svunnen tid och ett raserat Berlin. En annan del av utställningen fokuserar på Berliner Zoo, dess djur och besökare. Seidenstücker gick ändå upp i hög ålder dit en gång om dagen och bilderna fångar spelet mellan djur och människa - vem är det som betraktar vem? Djuren blir plötsligt mänskliga och människorna verkar främmande och exotiska.
På Berlinische Galerie har de dessutom fyra andra utställningar, en av dem bilder av en kvinnlig fotograf och en annan visar tysk konst från perioden 1890 - 1990. Gå dit!

Tisdag: Diane och jag besökte irakiska ambassaden, se nedan.

Onsdag: Hilda och jag såg Elfriede Jelineks "Winterreise" på Deutsches Teater! Jag har på något konstigt sätt intalat mig själv att jag är "en sådan där som går mycket på teater", vilket är helt fel - jag kommer inte ihåg senaste gången jag var på teater. Men nu var det alltså dags och jag måste tillstå att även om uppsättningen stundtals var ganska svår och abstrakt tänker jag fortfarande på den och den växer liksom efteråt. Öppningsscenen var dessutom otrolig - hela scenen var omgjord till en midsommaräng och siluetten av en tunn kvinnogestalt i långklänning och med håret i vågor över axlarna går över blommorna till en flygel och börjar spela. Fantastiskt, hela publiken drog efter andan. Som en liten parantes undrar jag dock hur det kommer sig att kvinnor som ska vara "naturliga" alltid har lockigt eller åtminstone vågigt hår?

Torsdag: Diane och jag utforskade Hansaviertel med hus byggda av bland annat Alvar Aalto. Just de husen var kanske inte så mycket att hänga i granen men lite längre ned på andra sidan floden fanns mycket cool arkitektur med glasfasader och träd och stilbrytningar. Har sagt det innan och säger det igen - glas i kombination med vatten och ljus måste vara den snyggaste byggnadsdetaljen som finns. Evig förändring av husen.

Fredag: Riccarda och jag besökte bion i Hackescher Markt och såg på Jane Eyre! Jane Eyre är ju en av mina favoritböcker så filmen hade mycket att leva upp till och tyvärr tyckte jag inte att den var så bra som jag hört av andra att den skulle vara. I filmversion gick de små känslorna förlorade och de starka fick ett snarast banalt uttryck. Men mycket vackert filmat!

Lördag: var jag hos Julia i Bernau som ligger lite utanför Berlin på julmys tillsammans med Hilda och Nina. Mysigt! Det lilla jag såg av Bernau i kvällsljuset (eller snarare avsaknaden därav) var så vackert - en gammal stadsmur att dra händerna längs med och små mjuka kullerstenar.

Söndag: utförde antagligen världens mest misslyckade tripp till IKEA - efter lite förvirring och väntetid kom Tobias och jag dit och insåg att skit, det är ju söndag. Till och med IKEA har stängt. Så kom det sig att jag några timmar senare stod på ett tak sex våningar över marken mitt i Berlin och såg ut över Fernsehturm, floden som glittrade brevid oss och solen som lyste mjuk och orange över staden. En sådan otrolig frihetskänsla det var! Nu vet jag vart jag ska tillbringa våren och sommaren.

1 kommentar:

  1. Varför har jag inte kommenterat? Det här var ju ett superlångt och fint och trevligt inlägg. Puss!

    SvaraRadera