fredag 2 december 2011

PLEASE DO NOT FEED THE BIRDS

Jomen för lite mer än två veckor sedan åkte jag ju en sväng inom London, sådär som man gör ibland. För att hälsa på Julia!
Det var fyra fina dagar där vi fick umgås en massa igen och jag fick se och lära känna hennes nya vardag. Jag kommer själv ihåg att det var svårt att riktigt förklara för folk hemma i Lund hur det var att bo i Berlin och vad jag gjorde om dagarna. Mycket enklare blev det när folk kom och hälsade på, verkligen fick se hur det var och hela atmosfären och hur ett vardagsliv på en helt annan plats kunde gestalta sig.

Lite bilder och en del av det vi gjorde:




London har så många sjukt vackra byggnader! Sådär gamla och anrika.


På fredagen när jag kom och Julia var i skolan tog jag den obligatoriska shoppingrundan.



Efter ett tag blev jag trött (hade varit tvungen att stiga upp vid tresnåret på morgonen för att komma i tid till flyget) efter att ha gått runt en del så då satte jag mig i St. James' Park och tittade på en aggressiv anka.


"Feed the birds, tuppence a biiiiiird! Tuppence! Tuppence! Tuppence aaaaa bird."

På lördagen åkte vi till en fin kyrkogård och kollade på övervuxna gravar och snår som letat sig fram över sorgebudskap på marken.


Charles Dickens är grym!

Den allestädes (hehe) närvarande mackan!

Det var så fint att de redan hade börjat julpynta allting i London! I Covent Garden hade de satt upp en gigantisk grön ren och i hallarnas tak hängde det stora röda julkulor.



Vi gick längs med floden och vid en bro såg vi en stor folkmassa. Där det finns folk brukar det hända något, tänkte vi - och mycket riktigt, efter en kort stunds väntan lystes hela himlen upp av fyrverkerier!

På söndagen åkte vi till Victoria & Albert Museum som har en gigantisk kostnadsfri avdelning. Bland annat fick vi se en replika av Trajanuskolonnen! Jag blev alldeles till mig. Den var helt enorm! De hade också hundratals repliker av gamla skulpturer, en stor utställning om smycken (åh, glitter!) och en jätterolig utställning om musikaler och pjäser.



Mycket fikapauser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar