torsdag 12 januari 2012

"NEJ TACK, DÅ TAR JAG HELLRE EN KORV!"

Förutom ett förstulet inlägg i denna bloggs begynnelse har jag inte skrivit så mycket om mat här. Faktum är dock att jag tänker ganska mycket på just ...föda, och att äta - om inte supernyttigt så i alla fall okej.

Jag flyttade hemifrån i februari och från dess till och med juli struntade jag ganska mycket i vad jag stoppade i mig. Jag arbetade konstiga tider, och jag arbetade mycket. Ofta var det så stressigt på jobbet att vi inte hann äta något alls, och när jag kom hem vid ett på natten var det första jag gjorde att steka upp lite asiatiska grönsaker (åh, Lidls frysta grönsaker!) och äta med pasta. Om det var en lite lugnare arbetsdag beställde vi mat som vi skyfflade i oss i pausen. Hemma små-åt jag: macka och gröt och godis.

När jag flyttade tillbaka igen i slutet på augusti lovade jag mig själv att lägga mer tid på att laga ordentlig mat, något som jag följde duktigt i början av hösten (och nu har kommit igång med igen, därav inlägget). Dessutom var jag besatt av att även fota allting jag lagat. Mina mitbewohner (medboende) log roat mot mig när jag sprang iväg för att hämta kameran innan jag högg in på det som låg på tallriken, tills de en gång frågade mig vad tusan jag fotade min mat för.

Efter någon månad lade jag av med att föreviga minsta lilla munsbit, men idag tog jag för första gången på länge fram kameran igen för att fota vad jag lagat till mig själv. Ett enkelt mellanmål, men det gör det inte mindre gott.

Så - bananer, hallon, havregryn och kokos är min magiska formel! Knäppte en bild och två minuter senare var skålen tom. Gott!

Och ja, jag är medveten om att sådana här skriverier alltid låter så himla självgoda och "kolla på miiig!". Det är inte det som är meningen, jag ville bara skriva om att jag tycker att det har blivit roligt att laga mat igen och att liksom planera in tid för det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar