fredag 14 oktober 2011

EN VECKA

Torsdag: Har utbildningsseminarium på jobbet, får reda på att Tomas Tranströmer fått Nobelpris i litteratur och tänker på en dikt av honom jag har uppe på väggen i mitt Sverigerum (vad pretto jag känner mig nu):
"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta 
som bara kan hittas av den som gått vilse"
Ett slag är slått för lyriken - hurra!
På kvällen bakar jag kanelbullar med vänner och får hela WGt att lukta zimt.
Fredag: Dricker vin hemma hos Nina och än en gång lyckas vi inte ta oss ut någonstans utan blir sittande hemma hos henne och pratar, pratar, pratar.
Hilda: Okej, jag tänker på en person...
Jag: Är han fiktiv?
Nina: Är det en man?
Jag: Är det Elvis? Är det Che?!
Hilda: Men! ...ja, det är det!
Jag: Kör en gång till och tänk på den andra då.
Hilda: Okej, jag tänker på en person...
Jag: Är det Fidel?
Hilda: Men Elisabet!!!
Älskar denna bild förövrigt, på något sätt ser jag ut som en pygmé och Marie som en jätte, fastän det inte skiljer så mycket mellan oss egentligen.
Lördag: Marie är på besök och vi går på Kulturforum och kollar på litografier samtidigt som vi pratar om allt som hänt sedan sist och allt annat som snurrar runt i våra huvuden. Äter indiskt på finaste restaurangen precis vid mig och gör en rundtur i WGt. På kvällen är det fest hos Riccarda med mustaschtema och ett litet finurligt band som har akustisk spelning i vardagsrummet.
Söndag: Julia, Marie och jag går omkring lite i Friedrichshain innan det är stor kakbuffé till Maries ära då det nämligen är hennes födelsedag! Vi sitter ute i solen och kränger i oss så mycket tyska maffiga bakverk som möjligt.
Måndag: Väcks av att Pappa ringer, bokar novemberbiljett till London (!!!), går på Rittersportmuseum med Marie och dubbel-Juliorna, sitter på en regnig busshållplats och läser, jobbar.
Tisdag: är en ganska händelselös dag men jag plockar med mig en fantastisk bok hem från jobbet! Det är som att författaren har plockat alla mina favoritteman att läsa om rakt ur huvudet på mig och blandat ihop dem till "The Marriage Plot" - amerikans collegemiljö, viktoriansk litteratur, Derrida och semiotik, ett triangeldrama, feminism, psykisk sjukdom och fördomarna som följer därmed, ett religiöst sökande, Indien... Fantastiskt! Huvudpersonen Madeleine går på seminarier med teman som "Women of Property in the Vicorian Novel", "Victorian Women Writers and the Woman Question" och "The Prison of Womanhood", och där jag ligger under täcket och läser skriker hela min kropp att jag vill också!!!
Onsdag: Går och simmar, pratar med min nya Mitbewohnerin (det är bara vi två hemma i WGt den här veckan), kelar med katten, kokar äppelmos i en släng av husmoderlighet och på kvällen kommer Nina hit för en fika (läs: frosseri utan gränser i choklad).
Torsdag: Jobbar igen, åker inom Häagen-Dazs en sväng och säger hej, kollar på film i svenska kyrkan.
Vad har ni gjort i veckan?

2 kommentarer: