tisdag 21 februari 2012

59/111 DER MÄRCHENBRUNNEN

Märchenbrunnen, sagokällan. Hur många gånger har jag inte gått in till Volkspark Friedrichshain genom denna fantastiska hyllning till sagornas värld, hur många gånger har jag inte legat på gräsmattorna där bakom och skrivit, läst, lyssnat, betraktat? Hur många gånger har jag inte picknickat här med vänner? Hur många gånger har jag inte joggat förbi här på dagen eller promenerat förbi här på natten efter arbetspassets slut?

1913 stod Märchenbrunnen klar, en gåva från Kaiser Willhelm II till Berlins arbetarbarn. Då hade bygget redan varit igång i sexton år, försenat på grund av kejsarens ständiga ingripande i ritningsprocessen och, som så många gånger i denna stad, pengabrist. 106 sagofigurer pryder nu denna den vackraste ingången till Volkspark Friedrichshain. En av dem (en av snövits sju dvärgar) står ut från resten av statyerna. Med glasögon och getskägg sägs denna dvärg vara en stum tribut till konstnären Adolph Menzel, som då kejsaren inte gillade hans hårda skildringar av Berlins arbetarvärld inte fick något minnesmärke upprättat till sig efter sin död. Den lille dvärgen är en protest och hyllning i ett, gjord av Menzels konstnärsvänner till hans ära.

En av mina absoluta favoritplatser i Berlin.

För: alla. Kom hit och grilla, ta en promenad och gå upp för bunkerberget i mitten av parken, sitt vid brunnen och sola dig en varm sommarförmiddag, kolla på utomhusbio om kvällen och drick en öl i Biergarten lite längre in i parken.
Var? Friedenstrasse/Am Friedrichshain, Friedrichshain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar