tisdag 14 februari 2012

BILDNINGSFIKA

Den senaste tiden har jag haft ett sådant himla pluggsug! Hilda kände samma sak och därför beslutade vi oss för att sammanstråla för en bildningsfika.

Till varje bildningsfika får man välja ut ett ämne som den andra personen ska "föreläsa" om (jaaa... det är nördigt, vi vet!). Förra gången berättade till exempel Hilda för mig om bönder i Indien, medan hon fick lära sig om Watergateskandalen.

Över veckorna som gått sedan den första bildningsfikan har vi utvecklat en liten rutin. Vi ses, och tillbringar sedan den närmsta timmen med att gå runt i hela området och leta efter ett passande café (citat: "vi är i freakin' Prenzl, hur kan alla caféer vara stängda!"). Tre gånger har vi nu försökt få oss en kaffe på två mysiga caféer som visat sig var stängda varenda gång vi försökt. En gång på gång av kyla, två gånger har det bara varit stängt. (Hela historian börjar mer och mer likna berättelsen om vår så kallade stammisbar, som vi lyckades besöka hela en (1) gånger innan den lyckades stänga ned för evigt.)

Nåja. När vi väl lyckats hitta ett mysigt fik är den svåraste delen avklarad. Sedan sitter vi där, dricker kaffe och bildar varandra!

Nu senast var vi på VUX nära Richardplatz i Neukölln (S Sonnenallee), ett veganskt fik. Ganska spartanskt inrett i helvitt och havremjölk är inte riktigt min grej men ändå värt! Plus att gatorna runtomkring är såhär fina:


1 kommentar:

  1. jag tycker vi tar frollein langner nästa gång (det som ligger precis vid mig) jag kollade upp öppetiderna ;)
    kram!
    ps. och jag har börjat läsa Disgrace!

    SvaraRadera