tisdag 21 februari 2012

48/111 DER KOREANISCHE GARTEN

En sensommardag i september åkte jag med U-Bahn, Tram och buss ut till Marzahn. Betalade och gick in på ett område som skiljde sig från allt runtomkring det. Här satt människor på solstolar och värmde sig i sommarens sista strålar, här kunde man följa gångar uppför kullar eller ut mot ett stort fält och plötsligt vara alldeles ensam. Här kunde man gå in i små avskilda trädgårdar och uppleva en bit av en annan värld.

En av dessa andra världar befann sig i den koreanska trädgården, eller Seol-trädgården som den även kallas. Välkomnad av skrattande träfigurer, där för att skrämma bort onda andar, steg jag in och upptäckte vad som verkade vara en koreansk lantgård. Låga trähus med sluttande tak, en brunn och en fantastisk bäck som rann rakt igenom området gjorde att jag slog mig ned på en sten i närheten och njöt av att bara vara där.

Den koreanska trädgården är en del av Erholungspark Marzahn, som jag skrivit och visat fler bilder på här.

För: trädgårdsfantasten, den som söker lugn i en stad som aldrig är tyst
Var? Erholungspark Marzahn, Marzahn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar