tisdag 6 september 2011

ALOHA RUMMET!

Jag har ett WG-rum!

Det första jag tänkte när jag återsåg rummet var att det var större än vad jag kom ihåg det från visningen i tisdags, vilket inte är helt fel. En 12 kvadratmeter stor fristad med utsikt mot innergårdens murgröna.

WGt jag bor i ligger i norra Prenzl, inte riktigt vid samma hoods som innan alltså men bra ändå. Först tänkte jag att jag har ju redan "gjort" Prenzlauer Berg och hade hellre lust att bo någon annanstans, men det här är bra ändå och med lite S- och U-bahn är jag snabbt borta om andan faller på. Som mest är vi åtta personer som bor här - två familjer och tre studenter - men just nu är vi endast tre. Kollektivet har funnits i åtta år nu, det är coolt att se någon som verkligen genomför hela denna kollektivsidéen på riktigt och inte bara under studietiden. Såklart hade det varit najs att bo med bara unga människor också, men detta är fint det med och de jag träffat hittills är jätteschyssta. Eftersom vi är ganska många som bor här är lägenheten också ganska enorm och köket är - köket är helt fantastiskt, tycker jag. Stort och gult med en massa kryddburkar på trähyllor runtom i rummet, och en stor härlig balkong där det odlas tomater. Precis satt jag i köket och lade märke till att de avokado-kärnor som låg i blöt i små glas på fönsterbrädet - de som har läst "Våtmarker" av Charlotte Roche kanske vet vad jag kom att tänka på.

Men okej, nog med strunt och vidare till det jag vet att alla väntar på, los bildos:

Aloha rummet!

Nejmen! Katten var inne och luktade misstänksamt på min packning, hoppade sedan upp i en hylla och stod där och glodde på mig ett tag och sedan, när jag trodde att hon hade lämnat rummet, såg jag en liten svans vifta stilla under sängen. Min nya bästa kompis?

 Hej sovhörnan och byrån och allt krams som inte har packats undan än.

Aldrig utan min "alarm on, alarm on, alarm off"!

Den spännande utsikten från sängen. 

 Från fönstret kan jag kika ned på den fina innergården.

Jag planerar in en IKEA-tripp för att mysa till rummet lite med en ljusslinga och kanske ett litet bord. Det är kul att inreda ju!

1 kommentar:

  1. Längtar redan tills jag får stöka ner golvet med en madrass!
    ps. nödvändig packning från sverige 1: te.

    SvaraRadera