fredag 9 september 2011

TORSDAGSKVÄLL

 
Kommer hem från mitt första sena arbetspass på jobbet och sätter mig i köket med min nya bok ("Schossgebete" av Charlotte Roche). Äter ett knäckebröd, dricker lite vatten och mumsar på ett äpple som K har plockat och delar med sig till oss andra av.
















Det var mycket att göra på jobbet idag men allting gick bra och det är alltid bättre när det är lite för mycket än lite för lite, tycker jag. Har sprungit fram och tillbaka och försökt pussla in alla nya böcker på en bra plats i hyllorna och i de något begränsade förvaringsutrymmen vi har, och däremellan pratat med kunder och gett tips och råd. Det svåra är att ge tips och råd när man själv inte riktigt har koll på sortimentet, men övning ger färdighet och redan nu är det stor skillnad om man jämför med för en vecka sedan. Kan inte fatta att jag bara varit där i en vecka, känns som hundra år sedan ungefär. Även om det är lite läskigt ibland att gå fram till kunder så är det också det som är det roligaste. När de säger vad de gillar för böcker och det är samma böcker som jag gillar! Och när man märker hur mycket ens tips gör för vilka böcker kunden beslutar sig för att köpa, det är också kul.
















Precis kom K och visade mig en dörr i väggen i hallen bakom köket. Hon öppnade och vips så var det ett skafferi där inne. Perfekt! Det där med att lära känna lägenheten (fast i och med att den är så stor känns det verkligen inte som en lägenhet utan mer som typ en... gigantisk vindsvåning!) gå lite pö om pö (ett minne: så sa alltid den frisör jag gick till när jag var yngre. "Vi tar det lite  pö om pö så ser vi hur det vill sig", sa hon förtröstansfullt medan det ryckte i hennes fingrar att klippa etapper i mitt hår och jag skräckslaget stirrade på mig själv i spegeln).

Nu strövade precis katten kring mina ben, hon gillar mitt rum och att gå runt och nosa på allting. Nervös är hon, men hon litar lite mer på mig för varje gång jag gosar lite med henne. Precis var hon här och lekte med tassarna i luften på jakt efter något osynligt. Varning! Detta kan bli mer och mer kattblogg, fruktar jag.

6 kommentarer:

  1. "Torsdagskväll" - publicerat fredag morgon! Fina bilder. Vem har tagit bilden på dig? Självutlösaren? K? (Katrin? Karin? Klaus? Gissar att det är någon av hyresvärdarna.) Roligt att du trivs så bra på jobbet och att atmosfären är så varm.
    Thomas, Rebecka, pappa och jag åker till Kisa i morgon kväll och stannar ett dygn ungefär. Längre går inte eftersom Kulturskolan kräver att Thomas måste komma till en plötsligt påkommen repetition av musikalen om 60-talet, som ska ges i repris två gånger nu snart. Det ska bli kul att hälsa på i Östergötet igen, och vi kommer att tänka på dig.
    Hälsa Berlin och ha kul! PoK Mamma

    SvaraRadera
  2. Vilket fint inlägg! Jag undrar också vem K är. Kristin, Karolin, Katten? Fint kök!!!

    SvaraRadera
  3. Så fint du verkar ha det. Skype någon dag, jawohl! Jag är inloggad så fort jag är hemma för då myser jag bara en massa. Livet som arbetssökande är ganska hårt... KRAM

    SvaraRadera
  4. En undring till:
    "...mumsar på ett äpple som K har plockat och delar med sig till oss andra av."
    ETT äpple...???! K måste vara en generös person. (Var är de "andra"?)
    Mamma

    SvaraRadera
  5. Haha Mamma, det blev nog ett syftningsfel där från min sida! Hon (Katharina är för övrigt hennes namn!) har plockat en hel hög med äpplen som ligger i korgar lite överallt och jag mumsar glatt i mig så många jag kan närhelst jag får tillfälle! Gratis är ju gott och dessa äpplen är verkligen sjukt goda, så himla friska i smaken liksom. Känns nästan som att gå och provsmaka på Äppelmarknaden!

    SvaraRadera
  6. Haha! Synd att man inte kan like:a mammas kommentar!

    SvaraRadera