fredag 2 september 2011

VAD NYTT?

Fjärde dagen i Berlin, nej, femte.

Inget internet i lägenheten tvingar mig ut på exkursioner och jag sitter just nu på ett flådigt Mitte-café med gratis wlan. I förrgår gick jag runt i hela Hauptbahnhof utan att hitta någonstans där jag kunde slå mig ned med min dator, vem kom på idéen att inte ha internettillgång på huvudstadens huvudstation?

Nåväl. Mycket har hänt och om kvällarna är jag alldeles slut av alla nya intryck, så som det brukar vara i början av nya saker. I måndags var jag inom jobbet och hade sedan en dust med den tyska byråkratin i jakt på ett Lohnsteuerkarte, efter några nummerlappar på olika ställen och en stunds väntande fixade det sig i alla fall.

I tisdags var en återseendenas dag. Först återsåg jag internet, på samma café som jag är på nu, därefter återsåg jag otippat nog en av Häagen-Dazs'* stamkunder sittandes mitt emot mig på tramen och på kvällen återsåg jag en glimt av Volkspark Friedrichshain ochJulia och Micaela!

I onsdags kollade jag på två WG-rum varav det ena (uthyraren, inte rummet) jag ska försöka få tag på idag och se om det fortfarande är ledigt, och igår hade jag min första dag på jobbet! "Jag har med mig mitt Lohnsteuerkarte!" var det första jag panikslaget sa till chefen (ett charmant första intryck?!), som lugnt svarade att oj, men det tar vi sedan - först är vi glada att du är här!, och gav mig en kaffétermos med mitt namn på. Sådan är stämningen, alla är vänliga och glada - kul! När jag kom hem efter jobbpasset snurrade det i mitt huvud av kassasystem, böcker och alla nya detaljer och rutiner. På kvällen åkte jag sedan till Ung i Berlin och träffade nya och gamla bekantskaper, alltid lika mysigt.

*Ja, Rebecka, en '.

2 kommentarer:

  1. Vad kul det ska bli att läsa om dina äventyr igen! Var jobbar du någonstans nu?

    Och ett tips: Sony Center har gratis wlan! Jag och Oliver satt där hela oktober förra året med datorn, utan att frysa ihjäl faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Åh, perfekt, tack för tipset! Jag jobbar på Pocket Shop numera. Hur går stockholmandet?

    SvaraRadera