fredag 30 september 2011

MYTEN OM PRENZLAUER BERG

En vanlig fördom om Prenzlauer Berg, det område jag bor i, är att det är befolkat av barnfamiljer, svenskar och allmänt folk med ett starkt eko-tänk. Människor som vill bo hippt utan att offra renlighet och nyrenoverade Altbaus mot till exempel Neuköllns ruffighet.

För några veckor sedan testade jag dessa Prenzl-fördomar genom att göra ett litet stickprov på S-Bahn-bron precis i närheten av mig. Mina undersökningar på testplatsen gav följande resultat:

- 14 cyklar
- 3 barnvagnar (med tillhörande familjer)
- 1 förespråkare för Tysklands motsvarighet till Miljöpartiet (undersökningen gjordes precis innan valet)
- 2 affischer för en vegansk sommarfest

Med undantag för att jag inte hörde någon svenska måste jag efter denna lilla rundtur tillstå att myten om Prenzlauer Berg verkar stämma.

Coming up: om det nu stämde i Prenzl, hur står det då till i Berlins andra stadsdelar?


S-Bahn-bron där experimentet utfördes. Obs! Lägg märke till barnvagnen.

1 kommentar:

  1. Jag gör ett stickprov i Neukölln, återkommer med resultatet.

    SvaraRadera