torsdag 29 september 2011

DET VAR EN GÅNG...

För någon vecka sedan var det kulturnatt för er därhemma i Lund, och här i Berlin gör jag mitt bästa för att hänga med i kulturutbudet.

Det museum jag besökte senast var Deutsche Guggenheim, som varje måndag kör med aktionen "I love Mondays" vilket i klartext betyder: gratis inträde. Och det gillar vi ju, såklart! Just nu pågår utställningen Once upon a Time: Fantastic Narratives in Contemporary Video där sex konstnärer fått ställa ut var sin video. Kortfilmerna beskriver allt från kinesiska arbetares vardag till en folksamlings försök att flytta ett berg.

Jag måste säga att jag har svårt för videokonst i allmänhet och detta var inget undantag. Paradoxalt sett tycker jag ofta att en enda bild säger mer än tio minuters film och även om jag i många fall tyckte om tankarna bakom verken var jag inte lika imponerad av det som tanken lett till. Och även om tanken bakom (enligt mig) är det väl också meningen att verket i sig ska vara intressant och kunna tala för sig själv, snarare än att jag måste läsa de tillhörande informationstavlorna för att förstå vad konstnären vill ha sagt med sin video.

Som ett litet ps. måste jag dock ta tillfället i akt att flagga lite för Deutsche Guggenheims fina museumsshop. Förhoppningsvis bidrar muséets nästa utställning till att jag även vill återse utställningrummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar